Under senaste kommunfullmäktige kastades ytterligare ved på den brasa som ska ge Eskilstuna mer motsättningar och splittringar, ett nytt strategidokument för ett "interkulturellt" samhälle antogs av de rödgröna tillsammans med alliansen. (SD) var det enda partiet som yrkade avslag och under debatten utspelade sig ett replikskifte mellan mig och Kristdemokraternas gruppledare Lotta Johansson

 

Till att börja med så falskanklagade hon mig för att ha sagt att "det är dags att rensa upp bland människor" när jag i själva verket sade att "det är dags att rensa upp i djungeln av integrationsfloskler som sprids".

Tur att fullmäktige spelas in så att hon inte kan komma undan med sådana vilseledande påhopp.

 

Sedan angrep hon mig för ett annat uttalande som löd enligt följande.

"Ett mångkulturellt samhälle innebär ju per definition att det ska finnas olika kulturer som lever sida vid sida, det är ju det samhälle vi har sett skapas i Eskilstuna idag. Vi ser hur motsättningarna växer mellan kristna och muslimer i Eskilstuna, fantastiskt då kan ni väl tycka som förespråkare av en sån här utveckling."

 

Lotta Johansson (KD) tog tag i micken och replikerade:

"...sen sa du så här, de kristna och muslimerna, att det pågår strider i Eskilstuna. Kan du tala om för mig var de pågår, jag känner många kristna jag känner många muslimer, jag har varit ute i de flesta bostadsområden. Det pågår inte de stora konflikterna som du pratar om".

 

Jag kom att tänka på det här replikskiftet när jag läste en rubrik ikväll som även väckte minnen från andra artiklar från i somras. När Lotta säger att hon besökt många bostadsområden och att hon känner många kristna kanske hon menar att hon strosat runt i Ärla, en liten tätort någon mil utanför stan där (KD) har sitt starkaste fäste.

 

Men att befinna sig i den verklighet som vi andra ser och hör verkar vara ett upprepat problem för Lotta och Kristdemokraterna.

 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej