"-Själv kommer jag aldrig, aldrig någonsin, aldrig någonstans, att medverka till att socialdemokratin gör sig beroende av eller samarbetar med Sverigedemokraterna"
 
Så skanderade dåvarande partiordförande (S) Mona Sahlin ut partiets mest applådtyngda löfte inför den nuvarande mandatperioden.
 
När vi nu närmar oss val igen och ser tillbaka på den mandatperiod som varit så hör jag allt fler Socialdemokratiska toppolitiker hävda att SD är ett högerparti. Bevis för sitt påstående är en intetsägande sammanställning av voteringar som egentligen bara visar att Socialdemokratin hållt sitt löfte från Mona Sahlin.
 
När det exempelvis fanns en riksdagsmajoritet för att höja A-kassenivån så landade voteringen i riksdagen med att Socialdemokraterna avstod att bifalla två av sina egna motioner som de visste fick SD:s stöd. Detta för att inte bryta Sahlins löfte om att göra sig beroende av SD för att få igenom sin politik.
 
Så nu när vi går till val och jag hör alla dessa fack-pampar och retoriktränade socialdemokrater så undrar jag om arbetarklassen förtjänar att företrädas av partier vars starkaste löfte är att inte driva igenom sin politik ifall det måste ske med hjälp av Sverigedemokraterna.
 
Mitt löfte till väljarna är:
 
- Jag kommer alltid, alltid försöka verka för att Sverigedemokraternas politik vinner en majoritet i riksdagens voteringar, gärna i samrabete med Socialdemokraterna, om de törs.
 
 
.

Kommentera

Publiceras ej