Regeringen talar gärna om sina breda och generösa anslag i biståndsbudgeten. Jag skrev om detta i ett tidigare inlägg nedan där jag antydde att regeringen har en skev syn på biståndspolitiken när allt mer kostnader av den anslagna biståndsramen går till att täcka utgifter som uppstår i Sverige.

 

När jag skrev om det kunde jag inte föreställa mig att regeringen finansierat minister- och statssekreterarlön genom biståndsbudgeten. Det är högst anmärkningsvärt och skapar tillsammans med avdragen för svenskt flyktingmottagande ett mönster av ovilja att faktiskt låta svenska biståndspengar gå till krisdrabbade delar av världen.

 

Regeringen må vara duktig på att tala om sin generositet. När man granskar generositeten så ser man dock att det allt mer handlar om fiffel bakom kulisserna och allt mindre om hjälp till behövande delar av världen vilket biståndet från början är tänkt att vara.

 

Ekot rapporterade om fadäsen och går att läsa HÄR!

Kommentera

Publiceras ej