En partikamrat sa lite på skämt så där "jobbar du i landstinget" apropå ett samtalsämne om att så väldigt få personer intresserar sig för landstingspolitik. Detta med mycket annat cirkulerade i mitt huvud och till slut kom jag på att jag kan använda bloggen för att ge allmänheten en liten inblick i landstingsarbetet.

I dag var det Tisdag och landstingsstyrelsens arbetsutskott hade sammanträde, arbetsutskottet är kan man säga ett beredande organ inför Landstingsstyrelsens sammanträden. Sverigedemokraterna har än så länge inte någon plats i arbetsutskottet så då får man sitta och gå igenom handlingarna bäst man vill men inte i sammanträdesrummet där "eliten" samlas för att ta beslut.

Idag stationerade jag mig i min kontorsstol i landstingshuset och gick igenom handlingarna. Inga direkt revolutionerande ämnen som behandlas men två motioner från Sverigedemokraterna behandlades, dessa skrivna i huvudsak av Therese Borg kretsade kring ämnet patientsäkerhet och dessa föreslogs vara besvarade.
                                                            
Under eftermiddagen stötte jag på Magnus Leivik, moderaternas gruppledare, i den annars för dagen glesbefolkade oppositionsvåningen och han berättade då att våra motioner hade sänts på ännu en remissrunda.


Istället för att gå direkt till Landstingsstyrelsen och upp på kommande fullmäktige ska de nu till länssjukvårdsnämnden för att sedan komma tillbaka och gå vidare till fullmäktige. så att dessa kommer med all sannolikhet inte att hinna behandlas av Landstingsfullmäktige inom den 12-månadersregel som landstinget har.
Nåväl, de dyker väl upp så småningom välremitterade och redo för debatt.

Angående patientsäkerhet så skrev jag en interpellation och en motion ploppade ur mig när jag ändå var igång. Vad dessa handlar om får jag nog återkomma till senare när dessa finslipats och processats genom vår landstingsgrupp.

Får inte glömma att nämna att jag fick ett celebert lunchsällskap på restaurant Crazy Cow av ingen mindre än vår förre gruppledare i Nyköping Bo Jacobsson.

Kommentera

Publiceras ej