Jag fick rösta för första gången i de allmänna valen år 2002 och debuterade kaxigt nog som 18-åring med att rösta på mig själv i kommunalvalet, dock utan utdelning i mandat. Varken några riksdagsmandat eller kommunala mandat blev det då.

Även om det kommunala genombrottet kom 2006 då jag blev invald som första Sverigedemokrat i Eskilstuna kommunfullmäktige så var det riksdagen för partiets del jag hade hoppats på sedan första gången mina SD-märkta valsedlar med stolthet stoppades ned i röstlådan.

Det är med värme i hjärtat som jag minns tillbaka till de första valrörelserna jag engagerade mig i. Kyrkovalet 2001 och de allmänna valen 2002 när man efteråt med häpnande fascination kollade röststatistiken på val.se. Sex röster i Näshulta genererade efter kyrkovalet 2001 i en halvsida i lokalpressen där en förvånad och beklämd präst fick uttala sig.

2002 räknade jag rösterna valkrets för valkrets, totalt 677 röster (1,5%) i kommunen och i valkretsen där jag vuxit upp i och delat ut valmaterial om kvällarna och nätterna fick vi hela 18 röster, åtta år senare fick vi i samma valkrets 101 röster men då var 18 röster väldigt stort.

Resan mellan 2002-års 1,5% och 2010-års 9,6% har med blicken i backspegeln gått väldigt fort och jag har haft otroligt kul i och med partiet. Jag har träffat väldigt många och olika människor, många härliga och en del besvärliga. Allt är idag bara roliga minnen.

För precis ett år sedan idag avslutades min tredje valrörelse i de allmänna valen och jag kunde utmattat konstatera att det för min del blev tredje gången gillt, nu passerade vi äntligen 4%-spärren. Sverigedemokraterna skulle nu finnas i Sveriges riksdag de kommande 4 åren. Och i min hemkommun blev vi det tredje största partiet.
Vi har tillsammans varit med om att skriva svensk politisk historia.

Från dig som röstade på oss för första gången till dig som hjälpte till att dela ut flygblad i det där hyreshuset för 10 år sedan.
Du som fick hålla masken och i hemlighet följa ditt hjärta till dig som var med vid torgmötet då vår ljudanläggning sprakade så taket på runda kiosken dallrade.
Du som hjälpte till att dela ut valsedlar till samtliga vallokaler till dig som var med och packade valsedelsutskicket till samtliga hushåll i Sörmland för hand.

Ingen av oss är obetydlig i sammanhanget, vi alla har varit en del av det som skulle komma att bli vårt nationella genombrott. Ett stort och varmt tack ska ni alla ha och jag hoppas att ni blir nöjda med vårt arbete. 19:e september 2010 vi minns dig för alltid och som om det var igår.

Kommentera

Publiceras ej