När jag vaknar i morse och går igenom facebookuppdateringar så möts jag av en bild som väcker både oro och minnen.

Bilden visar ett hot genom en lapp som är fasthäftat till en av våra kanske mest drivande politikers ytterdörr. Till det så har även stenar kastats in genom fönsterrutor och som avsändare på lappen står "AFA (antifascistisk aktion) Eskilstuna" under "vi vet vart ni bor".

Hoten är tyvärr ingen ny företeelse varken i Sverige eller här i Eskilstuna. Oron kretsar givetvis främst kring Therese Borg, det är svårt att inte ta en attack mot sitt eget hem väldigt personligt. Känslan och maktlösheten i att ha så fega gärningsmän mot sig är jag tyvärr bekant med och där väcker attentatet minnen.

För tre år sedan möttes jag upp en morgon av att några hade vandaliserat min bil med samma avsändare och bara det höll mig sömnlös i flera nätter.

Förmodligen är det maktlöshet som även dessa förvirrade gärningsmän upplever.

Gärningsmännen lever i en helt egen värld där de själva eller andra målat upp en falsk bild som blivit deras verklighet, en bild av en värld där det finns en växande ondska som deras egna politiska värderingar i sig inte kan besegra. Ondskan i deras värld är så farlig så att den måste bekämpas med alla till buds stående medel. Det är ur en sådan sinneskarusell som demokratin sätts åt sidan och fascismen föds.

För oss andra, demokrater, är det just dessa som utgör hotet och det är viktigt att vi visar att demokratin inte är förhandlingsbar. I stödet för demokratin finns inga gränsdragningar mellan partier, ett av sätten att minimera fascisternas spelutrymme är genom att just visa detta i ord och i handling. Här väntar givetvis ett ansvar från andra politiska ledare lokalt framöver.

Att hoppas på att gärningsmännen grips kan vara att hoppas på för mycket. Tyvärr. Men jag hoppas att dessa individer med tiden inser vilka det är som är farliga för de demokratiska värderingarna och jag hoppas att de väljer att kliva in i den verklighet där det är dem som utövar våld och hot mot andra som definieras som fascister. Men att bara namnge sig som en ”antifascistisk aktion” för att sedan egna sig åt fascistiska metoder talar dock för att kampen att bryta sig loss från sinnesförvirringen kan ta sin tid.

Under den tiden ska vi demokrater inte låta oss tystas. Attentatet tynger men kommer inte skada demokratin nämnvärt, i bästa fall kan det kanske komma något gott ur händelsen. Andra partier som hittills, nästintill förnekat förekomsten av vänsterextremism kanske vaknar till och sluter upp bakom viktiga åtgärder som de hittills tyckt varit helt onödiga.

Slutligen så hoppas jag att vi slipper vakna till fler bilder av hot, våld och terror och att Therese som är rätt hårdhudad inte låter händelsen bli ett plågande minne och att hon kan somna utan oro i kroppen för det förtjänar du.

Kommentera

Publiceras ej